MUHASABAH HATI


Alhamdulillah rabbi a'lami..selawat dan salam buat junjungan besar rasulullah..ahli keluarga baginda serta para sahabat ridwanullah..salam maal hijrah 1431H buat seluruh umat islam..semoga penghijrahan pada thun ini memberi seribu satu makna buat kita semua...

syukur kehadrat ilahi..kerana pada tahun ini...diri ini masih berpeluang menikmati tahun baru hijrah..dengan harapan hijrah tahun ini lebih membanggakan..dan alhamdulillah..krn diberi kesempatan untuk m'update blog ini, yang sekian lama kesepian dgn santapan fikrahi.

alhamdulillah wa syukrillah..krn hari ini hijrah yang di bawa oleh baginda nabi s.a.w suatu ketika dahulu kian berkembang dengan satu matlamat untuk menegakkan kalimah Allah s.w.t. Namun sejauh manakah kita pada hari ini menghayati akan penghujrahan yang telah dibawa oleh rasulullah s.a.w. Jika dilihat fenomenan meraikan maal hijrah pada hari ini..ianye adalah sekadar satu perkara yang wajib disambut bagi sesebuah negara islam, maka dimanakah hilangnya semangat hijrah yang ditanam oleh baginda saat penghijrah berlaku satu ketika dahulu.

Hari ini, aku sekadar ingin berkongsi tentang penghijrah dari sudut aku sebagai mahasiswi. Hijrah didefinasikan sebagai perpindahan dari satu tempat ke tempat yg lain..namun hijrah sebagai mahasiswi tahun akhir cukup mencabar kekentalan hati ini, semakin ia diuji semakin kuat ia dipagut rasa. Sehinggakan hampir tersungkur di medan jihad ini, teraba-raba mencari tongkat untuk bangkit dari zaman kedaifan ilmu dan ketandusan fikrahi. Setiap penghijrahan yang dilakukan seharusnya diiringi dengan setiap pengorbanan..moga diberi kekuatan untuk diri mendidik hati ini agar terus bertahan dengan tarbiyah dari Allah ini..hijrah lah untuk menegakkan kalamullah dan bangkit la untuk menjadi mujahidah harapan Islam..jom kita hijrah dari yang lemah kepada kekuatan, yang baik kepada yang lebih baik dan menjadikan hijrah tahun ini lebih bermakna buat ku dan seluruhnya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...